Jumaat, 14 September 2012

Komunikasi




Komunikasi saya adalah kehidupan saya, komunikasi dengan diri, keluarga, rakan2 dan keluarga menentukan siapa diri kita..komunikasi sangat penting dlm kehidupan. Melalui komunikasi, kita dapat meluahkan perasaan, memujuk, memberitahu sesuatu dan sebagainya yg amat penting dlm kehidupan kita sbg seorang manusia di bumi pinjaman ini..

Cara kita berkomunikasi hendaklah dgn cara yg baik, santun dan dpt menggembirakan@menceriakan org yg kita jadikan sebagai rakan berbual itu..selalu puji org lain sebelum menasihati@meminta sesuatu drp mereka..sama juga ketika kita beribadat kpd Allah. Kita memujikan Dia melalui ucapan2 yg kita lakukan di dlm solat..sebagai contoh,kita mengambil terjemahan surah Al-Fatihah:

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Segala puji bagi Allah Tuhan pencipta sekalian alam
yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
yg menguasai hari pembalasan
hanya kpdMu kami sembah dan hanya kpdMu kami memohon pertolongan
Tunjukilah kami jalan yg lurus
Iaitu jalan org2 yg Engkau beri nikmat
dan bukan jalan org2 yg Engkau murkai dan org2 yg sesat

Kita memujiNya..

begitu juga dgn diri kita, kita perlu berkata yg baik2 kpd diri sendiri, sebagai contoh "Aku boleh lakukan perkara itu", "Aku pasti berjaya", "Aku seorang yg baik,sabar dan beriman"..

Jangan merendah2kan keupayaan diri sebelum mencuba, sebagai contoh "Aku memang xpandai" "Aku dah memang macam nie,usaha macam mana pon xkan dapat gred yg lebih baik" "Aku memang pemalas"..dan macam2 lagi

Jadi seorang yg berfikiran positif..dr muhaya cakap, pemikiran dalaman mempengaruhi keadaan luaran..biar apapun keadaan yg berlaku di persekitaran kita..jika kita fikir sesuatu yg baik dan positif, ianya akan mempengaruhi keadaan luaran yg negatif tersebut..

Sekian.


Tiada ulasan:

lima bahasa kasih sayang

1. pemberian hadiah 2. masa berkualiti (meluangkan masa bersama-sama) 3. beri khidmat (membantu kerja di rumah) 4. belaian fizikal...