Rabu, 8 Februari 2012

KHUTBAH TERAKHIR NABI MUHAMMAD SAW ( BAHAGIAN 2 )

Mari kita bersungguh2 mengamalkan amanah terakhir Junjungan Nabi Muhammad SAW ini agar kekal nikmat diakui sebagai umatnya di akhirat kelak.

Wahai manusia!
Dengarlah bersungguh2 kata2ku ini. Sembahlah Allah. Dirikanlah solat 5 waktu sehari semalam. Berpuasalah di bulan Ramadhan dan tunaikanlah zakat dr harta kekayaanmu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap org islam yg lainnya. Kamu semua adalah sama , tdk seorang pun yg lebih mulia dr yg lainnya kecuali dlm taqwa dan beramal soleh. Ingatlah! Kamu akan menghadap Allah suatu hari nanti utk dipertanggungjawabkan di atas segala apa yg telah kamu kerjakan. Oleh itu awasilah! Agar jangan sekali2 kamu terkeluar dr landasan kebenaran selepas ketiadaanku.


Wahai manusia!
Tidak ada lagi nabi dan rasul yg akan datang selepasku dan tdk akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia nilailah dengan betul dan fahamilah kata2ku yg telah aku sampaikan kpd kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kpd kamu 2 perkara , yg sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua2nya , nescaya kamu tdk akan tersesat selama2nya. Itulah al-Quran dan sunnahku. Hendaklah org yg mendengar ucapanku ini menyampaikannya pula kpd org lain. Semoga org yg terakhir lebih memahami kata2ku dr mereka yg terus mendengar drku. Saksikanlah ya Allah , bahawasanya aku telah sampaikan risalah-Mu kpd hamba2Mu.


Catat Ulasan

lima bahasa kasih sayang

1. pemberian hadiah 2. masa berkualiti (meluangkan masa bersama-sama) 3. beri khidmat (membantu kerja di rumah) 4. belaian fizikal...