Selasa, 19 Julai 2011

pesan cinta untuk perempuan

Berbahagialah kita kaum perempuan. Lebih dari empat belas abad yang lalu Islam telah membebaskan kita dari kesengsaraan. Kegelapan Jahiliyah yang menghinakan telah berganti. Terang benderang cahaya Islam mengangkat perempuan dalam posisi yang paling mulia. Sudahkah anda merasakannya? Semaklah beberapa pesan cinta yang kami pilihkan:

“Sesungguhnya Aku(Allah) tidak mensia-siakan amal orang-orang yang beramal di antara kamu, baik lelaki mahupun perempuan.” (QS. Ali Imran:195)

“Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan (akan mendapat) surga yang dibawahnya mengalir sungai-sungai, mereka kekal didalamnya dan (mendapat) tempat-tempat yang bagus di surga ‘And. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar, itu adalah keuntungan yang besar.” (QS. At-Taubah:72)

Dalam riwayat lain Umar berkata: “Pada zaman Jahiliyah kami tidak menghargai perempuan sedikit pun. Tetapi tatkala Islam datang dan Allah menyebut-nyebut tentang mereka, barulah kami sedar bahawa mereka mempunyai hak pada kami.” (Hadis Riwayat Bukhari)

“Barang siapa yang diuji dalam urusan anak-anak perempuan ini, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi tirai baginya dari neraka.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

“Dunia adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah isteri yang solehah.” (Hadis Riwayat Muslim)

Anas bin Malik berkata: “Seorang perempuan kaum Anshar datang menemui Rasulullah S.A.W. Berbincang-bincang dengannya, kemudian berkata: ‘Demi Yang berada dalam genggamanNya, kalian adalah orang-orang yang paling aku cintai.’ Beliau mengulangi ucapannya dua kali.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Ummu ‘Athiyyah berkata: “Aku ikut berperang bersama Rasulullah S.A.W. sebanyak tujuh kali. Aku selalu ditempatkan di belakang pasukan. Akulah yang membuat makanan untuk mereka, mengubati yang luka-luka dan menolong yang sakit.” (Hadis Riwayat Muslim)

Seorang shahabiyah yang bertanya kepada Rasulullah apakah seorang perempuan boleh mengurus pertaniannya, dijawab Beliau: “Tidak apa-apa, potonglah buah kurmamu. Barangkali dengan begitu kamu bisa bersedekah atau melakukan sesuatu kebajikan.” (Hadis Riwayat Muslim)

“… Dan perempuan adalah pemimpin atas penghuni rumah suaminya dan anaknya, dan dia bertanggungjawab terhadap mereka.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

“Perempuan adalah tiang negara. Jika baik (akhlak) perempuannya, baiklah negara itu. Tetapi jika buruk (akhlaknya) buruk pula negara itu.” (Petikan syair Arab)

“Seorang ibu adalah sekolah … apabila kamu siapkan dengan baik … bererti kamu menyiapkan satu bangsa yang harum namanya.” (Petikan syair Arab)

Demikianlah sebagian pesan cinta dari kami. Semoga Allah sentiasa menuntun kita dalam kebaikan, dalam menebarkan cinta kasih kepada sesama insan. Seperti cinta kasih Rasulullah terhadap umatnya: “Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan keimanan dan keselamatan bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mu’min.” (QS. At-Taubah:128)

Catat Ulasan

lima bahasa kasih sayang

1. pemberian hadiah 2. masa berkualiti (meluangkan masa bersama-sama) 3. beri khidmat (membantu kerja di rumah) 4. belaian fizikal...